ZANDVOORT - De acht geurzuilen bij de spoorwegovergangen in Zandvoort houden de herten niet tegen. Nog dagelijks grazen ze van het malse gras langs de rails. ProRail zegt verder niets te kunnen doen, maar de Dierenbescherming en de Zandvoortse hertenfluisteraar Willem van der Sloot zijn het daar niet mee eens.
Het is nog maar een groep van ongeveer 25 bokken die door de badplaats kuiert. Door de hoge hekken blijven de andere herten in de Waterleidingduinen. Maar ze veroorzaken gevaarlijke situaties op wegen en rondom het spoor.
Afschrikken
Met geurzuilen die een brandlucht afgeven, zouden de herten aan weerzijde van de overgangen afgeschrikt moeten worden. Maar Willem van der Sloot ziet ze elke ochtend langs het spoor. Oplettende en toeterende machinisten weten veel ongelukken te voorkomen.
Volgens Van der Sloot staan de geurzuilen aan de verkeerde kant van het afzettingshek, waardoor de herten met een boog over de rijbanen alsnog bij het gras langs de rails komen. En de geurzuilen zouden volgens hem eigenlijk sterke leeuwenpoepgeur moeten uitstoten, want dat heeft hij samen met burgemeester Niek Meijer uitgetest.
ProRail heeft gisteren na een bezoek aan de spoorwegovergangen toegezegd de palen nog wel van een sterkere geur te willen voorzien. Maar de palen binnen de hekken plaatsen mag niet, volgens woordvoerder Mercedes Grootscholten. "Als je de palen moet bijvullen of onderhoud moet doen, moet je treinen stopzetten. En dat is iets wat de NS niet wil."
Echt leeuwenpoep mag ProRail niet gebruiken, "omdat we alleen spullen mogen gebruiken die gecertificeerd zijn en wetenschappelijk onderzocht".
Biologe Femmie Smit van de Dierenbescherming steunt Van der Sloot in zijn kritiek op ProRail. En ze vindt het jammer dat er niet creatief wordt nagedacht. "Bijvoorbeeld veeroosters", bedenkt ze ter plekke. "Niet op de weg zelf, maar even verderop. Dan kunnen de herten ook niet verder."