In Engeland reed op 27 september 1825 de eerste trein. De eerste spoorlijn in Nederland werd in 1839 in gebruik genomen toen de eerste trein reed tussen Amsterdam en Haarlem.
Niet lang daarna, werd er door het toenemend aantal van bad toeristen, er in 1844-1845 een ontwerp gemaakt voor een spoorweg Haarlem-Zandvoort. Merendeel van de toeristen waren destijds van Duitse komaf.
In die tijd kon je Zandvoort alleen bereiken door de omnibus of koets.
In 1881 is het eindelijk zover en werd de enkelsporige verbinding tussen Haarlem en Zandvoort als eerste Nederlandse lokaalspoorweg in gebruik genomen.
De dorpskern van het oude vissersdorp Zandvoort wordt pas vanaf 1889 bediend met de halte Zandvoort Dorp. Uit onvrede met de beperkte faciliteiten van de halte bouwt de gemeente in 1890 zelf een stationsgebouw bij de halte. Het gebouw is slechts enkele jaren in gebruik als station. In 1904 bouwt de HSM alsnog een nieuw haltegebouwtje. In 1908 wordt de spoorlijn verlegd en wordt nabij het oude station Zandvoort Dorp het nieuwe kopstation van Zandvoort geopend.
De oude Zandvoortse stations worden gesloten en afgebroken. Alleen het stationsgebouw dat in 1890 door de gemeente is neergezet, blijft bestaan.
Het tracé naar het oude station Zandvoort Bad is nog decennia lang gebruikt voor het goederenvervoer en als opstelterrein. In 1921 wordt het nieuwe Zandvoortse station opnieuw Zandvoort Bad genoemd. Tegenwoordig heet het nog steeds officieel ‘Zandvoort aan Zee’.